De zeecontainer, uitvinding van de eeuw? Naar aanleiding van de aanspoelende zeecontainers op de Waddeneilanden vertelt de NOS over het ontstaan van de zeecontainer en het belang ervan voor de wereldeconomie. En dat is behoorlijk groot…
250 miljoen containers
We weten allemaal dat MSC Zoe op 2 januari 2019 291 zeecontainers verloor. Dat is zo’n 0,001% van alle 250 miljoen containers wereldwijd. In 60 jaar tijd kan de wereld niet meer zonder zeecontainers. De container is ontstaan om producten efficiënter te kunnen verplaatsen per schip, trein en vrachtwagen.
T.E.U en F.E.U
De hele infrastructuur wereldwijd is erop afgestemd. Overal ter wereld gebruiken ze dezelfde term: T.E.U: Twenty Foot Equivalent Unit. Tegenwoordig zijn er al vaak 2 containers aan elkaar geplakt, dat maakt een F.E.U: Forty Foot Equivalent Unit. Schepen blijven maar groeien. Hoe groter, hoe meer containers erop kunnen en hoe goedkoper het transport wordt.
Wereldhandel
Deze schepen passen vaak niet in Amerikaanse havens en kunnen ook niet door het Panamakanaal… Maar passen wel in onze thuishaven Rotterdam. Daar kwamen vorig jaar 13 miljoen TEU’s binnen. The Economist heeft uitgerekend dat de container de afgelopen 50 jaar meer heeft gedaan voor de wereldhandel dan alle handelsakkoorden bij elkaar.
Daarom vinden we het bij Alconet zo mooi dat we zowel nieuwe als gebruikte zeecontainers inkopen & verkopen. Voor opslag, vervoer of zelfs woondoeleinden. Een veelzijdig product, die zeecontainer.
Bron: YouTube
Terug naar het overzicht